Blog Layout

Atgremošana jeb ruminācija

Atgremošana jeb ruminācija? Vai man tā piemīt?

Ruminācijas jēdziedziens psiholoģijā ir salīdzinoši nesens. Tā vēsture aizsākās pagājušā gadsimta sepiņdesmitajos gados. Par rumināciju dēvē neatlaidīgu domāšanu par pārdzīvojumu un tā ietver atkārtotu un neproduktīvu uzmanības koncentrēšanos uz savām

problēmām, emocionālajiem stāvokļiem un pagātnes notikumiem. Citiem vārdiem sakot, ruminācija ir tad, kad cilvēks atkārto un pārdomā negatīvas domas un pieredzes, kas var izraisīt emocionālas ciešanas un paaugstināt trauksmi. Tā ir kā riņķveidīga domāšana un

tulkojumā no latīņu valodas (rūminātio) nozīmē “atgremot”, “košļāt”.


Šī pastiprinātā fokusēšanās uz savām nomāktajām izjūtām par sevi, nemitīga domāšana par savām grūtībām un sūdzībām, saredzot nepilnības sevī, ir kā domu deja uz riņķi, kas ar katru reizi arvien vairāk un vairāk pastiprina ruminācijas procesu. Bieži

cilvēki ruminē par grūtībām, lai tās risinātu, taču gadās, ka pati ruminācija jau ir kļuvusi par šo grūtību.


Cik bieži jūs esat pieķēruši sevi, ka domas iet uz riņķi un patstāvīgi atkārtojas? To nepārtrauktā ruminēšana var novest pie izdegšanas, noguruma, emocionālām sāpēm, grūtībām koncentrēties, apātijai, pasivitātei, zemai motivācijai, skumjām, attiecību problēmām un pat depresijas. Būtiski ņemt vērā, ka šīs domas visbiežāk nav mērķtiecīgas un nepalīdz neko atrisināt. Turklāt, ruminācija var izraisīt neproduktīvu uzmanības koncentrēšanos uz pagātnes notikumiem un problēmām, neļaujot cilvēkam iet uz priekšu un risināt tās. Šī apburtā loka efekts var pastiprināties, jo cilvēks sāk izjust arvien lielāku sasprindzinājumu koncentrējoties uz iekšējām domām un emocijām, tādējādi attālinoties no citiem un apkārtējās pasaules.


Bieži cilvēks atkal un atkal atsauc atmiņā kādu negatīvu situāciju. Viņš cer, ka situācija atrisināsies pēc iespējas ātrāk un labvēlīgāk. Taču! Jo vairāk domas dejo šo riņķa danci, jo grūtāk saprast, ko ar tām darīt. Atrast risinājumu kļūst arvien sarežģītāk. Pārdomas par pagātnes notikumiem ietekmē emociju izpausmi. Sievietēm vairāk nekā vīriešiem piemīt uzskats, ka negatīvas emocijas, dusmas, skumjas un bailes ir grūti kontrolējamas.


Ruminēt “kā”, “kāpēc” formā

Ja cilvēks ruminē “kāpēc” formā, piemēram, “Es jūtos nomākts/a, jo partneris nepiekrita manam viedoklim”, tas mazina negatīvu emociju izjūtu. Tādā veidā ļaujot reflektēt par pagātnes notikumiem, bet neiegrimt negatīvās emocijās. Savukārt, ja cilvēks par pagātni domā “kā” formā, tad pastāv lielāka iespēja iegrimt negatīvo emociju izjūtās, piemēram, es jūtos pazemots/a. Šī “kā” forma daudz vairāk ir saistāma ar rumināciju, jo tādejādi var palielināt negatīvo emociju izjūtu.


Ruminācija attiecību kontekstā

Psiholoģe Baiba Kalnciema min, ka ruminācijai ir sevis pastiprinoša darbība un to var attiecināt arī uz starppersonu attiecībām. Iespējams, ikdienā tam netiek pievērsta tik liela uzmanība, taču tā kā ruminācija ir iekšējais process, tad tā neapšaubāmi atstāj iespaidu arī uz attiecībām. Tiek uzskatīts, ka cilvēks ar izteiktu ruminācijas tendenci tuvas attiecības ar partneri uztver ar lielāku konfliktu iespējamību.


Padomājiet kā ir ar jums, kad it kā nenozīmīgu sarunu uzsākot, tā viegli uzliesmo un pārvēršas par konfliktu. Līdzīgi vai tāpat būtu novērojams arī cilvēkiem ar izteiktu tendenci ruminēt pāridarījuma situācijā. Viņiem tiek novērota vēlme atriebties. Tiek runāts arī par tādu rumnācijas veidu, kas ir saistīts ar atkarības tendenci un pastiprinātu vajadzību pēc attiecībām citu atzīšanas, novērtēšanas.


Šīs ir tikai dažas ruminācijas ietekmes, kas var atspoguļoties attiecību kontekstā. Svarīgi ir izdarīt secinājumu, kā ruminācija iespaido tevi attiecību veidošanās kontekstā un, vai tā neapgrūtina savstarpējo komunikāciju gan ģimenē, gan darbā, gan citās savstarpējās komunikāciju izpausmēs.


Lai novērstu ruminācijas negatīvo ietekmi attiecībās, ir svarīgi apzināties savas emocijas un izprast, kā tās var ietekmēt domas un uzvedību. Ir arī svarīgi meklēt līdzsvaru starp atkārtotu pārdomu un konstruktīvu risinājumu meklēšanu, lai uzlabotu attiecību kvalitāti un stabilitāti.


Ko darīt?

1. Izprast savas emocijas: Svarīgi ir atpazīt, kādas emocijas izraisa rumināciju. Atzīt un apzināties savas emocijas var palīdzēt novērst negatīvorumināciju un veicināt konstruktīvākas domas.


2. Pārtraukt negatīvās domas: Ja jūtat, ka sākat ruminēt, mēģiniet pārtraukt šīs domas, izmantojot pozitīvas apstiprinājuma frāzes vai fizisku aktivitāti, piemēram, braukšanu ar velosipēdu vai pastaigām.


3. Mēģiniet novērst ruminācijas cēloņus: Mēģiniet noteikt, kas izraisa rumināciju, un izvairieties no šiem cēloņiem, cik vien tas ir iespējams.


4. Veicināt pozitīvas emocijas: Mēģiniet koncentrēties uz pozitīvām emocijām un pieredzēm. Ikdienas prakse, piemēram, “pozitīvais fokuss”, var palīdzēt koncentrēties uz pozitīvām lietām.


5. Vērsties pēc palīdzības: Ja ruminācija kļūst par nopietnu problēmu, varat vērsties pēc palīdzības no psihologa vai citiem speciālistiem, lai iegūtu atbalstu, kā tikt galā ar rumināciju.


6. Dzīvot šeit un tagad: Bieži ruminācija rodas no pagātnes notikumiem vai neskaidrībām par nākotni. Mēģiniet koncentrēties uz šeit un

tagad, izbaudot šīs brīža pieredzes. Meditācijas prakse var palīdzēt mācīties koncentrēties uz šeit un tagad.


Atcerieties, ka katram cilvēkam ir atšķirīga pieredze un ruminācija var būt dažāda. Svarīgi ir meklēt savas unikālās stratēģijas, lai tiktu galā ar rumināciju un uzlabotu savu emocionālo stāvokli, savas attiecības ar sevi un apkārtējo pasauli.

No kautrības līdz sociālajai trauksmei. Drauds attiecībām un profesionālajai izaugsmei
13 sept., 2023
Atgremošana jeb ruminācija? Vai man tā piemīt? Sociālā trauksme var radīt ierobežojumus ikdienas dzīvē, kavējot sociālo mijiedarbību kā arī ietekmējot personīgās attiecības, skolas gaitas un profesionālo izaugsmi. Kas tā ir un kā to pārvarēt, skaidro psiholoģe.
Bērnam patīk komandēt
27 marts, 2023
KONSULTĒ: Attiecību un pašizaugsmes centra psiholoģe BAIBA KALNCIEMA Bērnam patīk komandēt ‘’Tev jādara, kā es teikšu!’’ šī ir tikai viena frāze, kādu ir iecienījis tāds bērniņš, kuram patīk valdonīgi uzvesties. Kā izprast šīs varenības cēloņus un palīdzēt uzvedību turēt pieklājības rāmjos? Valdonīgums kā viena no personības izpausmēm visā plašajā īpašību klāstā atšķiras ar to, ka tā rašanās cēloņiem nav izveidojama viena definīcija. Cēloņi var būt ļoti dažādi. Lai spētu izprast, kāds ir patiesais iemesls, jārēķinās ar pacietību un daudzpusīgiem novērojumiem. Psiholoģe Baiba Kalnciema kā vienu no visbiežāk novērotajiem iemesliem min sekojošu:‘’Ģimene ir tā vide, kurā bērns visvairāk pavada laiku un, lai apgūtu attiecību veidošanas iemaņas, bērns vēro vecākus. Iespējams, pašiem vecākiem ir kādas neatrisinātas grūtības vai savstarpēji attiecību konflikti, kurus risinot tiek atspoguļotas virkne valdonīgu uzvedības piemēru. Ja sajūtas vecākos nav izreaģētas, tās nekur nepazūd, bērns sajūt, nokopē un sāk tās izpaust. Pavisam nebūtu pareizi arī, ja mamma vai tētis sāktu sacensties ar savu bērnu, kurš attiecīgā situācijā būs valdonīgāks un uzvarēs. Ja redzam, ka šāda pārnese notikusi uz bērnu, būtu jācenšas atrisināt savas grūtības.’’ Vainīgs temperaments Lai spētu saprast, vai valdonīguma patiesajam iemeslam varētu būt saistība ar temperamenta ietekmi, var šādi rīkoties. ‘’Izvēlamies uzmanīgi vērot bērna uzvedību dažādās vidēs: mājās, bērnudārzā, ciemojoties, spēlējoties rotaļu laukumā vai pie dabas. Piemēram, ja mājās ļoti izteikti pauž valdonību, savukārt, atnākot uz bērnudārzu, kļūst mierīgs bērns, tad patiesajā iemeslā nāksies iedziļināties. Iespējams, mājās alkst pēc mammas vai tēta uzmanības. Taču bērnudārzā kopā ar saviem vienaudžiem gūst nemitīgu uzmanību, tādējādi arī spēj sevi emocionāli stabilāk sakārtot un imulsīvi nereaģēt uz kādām negaidītām neveiksmēm,’’ skaidro psiholoģe. “Savukārt, ja bērns visās iepriekš minētajās vidēs izturas vienādi valdonīgi, tad ir jāpieņem, ka tās izpausmes ir saistītas ar viņa temperamentu, ar kuru bērns jau piedzimst. Lai gūtu precīzu pārliecību par to, vai tās ir sangvīniķa vai holēriķa iezīmes, iespējams, psihologa vadībā ar testa palīdzību to noteikt. Enerģijas pārpilnam bērnam ir grūti mierīgi uzvesties, viņš gluži vienkārši nespēj, jo iekšējā aktivitāte laužas ārā ar lielu spēku. Dažkārt vecāku reakcija var būt izbrīnas pilna, kā tad tā varēja notikt - mēs esam tik klusi un mierīgi, bet mazais vēlas būt izteikts aktīvists un līderis. Realitātē tā mēdz būt, ka rodas pretēji poli. Un noteikti ir jāapzinās, ka aktīvie bērni neizplāno savu uzvedību apzināti, tās ir viņu automātiskās uzvedības izpausmes. Vecākiem sākotnēji mēdz būt grūtības pieņemt to, ka bērns ir citādāks un viņi izmanto mēģinājumus viņam aizrādīt. Tas savukārt bērnā var attīstīt trauksmi, vainas, kauna sajūtu, uztraukumu un bailes. Tieši tāpēc ir svarīgi izsaprast bērna valdonīgās uzvedības cēloņus un mācīt veselīgā un pieņemamā veidā to izpausmes regulēt. Valdonība veselīgā veidā ir nepieciešama. Jo pasaulē ir nepieciešami arī aktīvi un uzņēmīgi cilvēki,’’stāsta Baiba Kalnciema. Aicināt uz dialogu Fantāzijas attīstīšana caur rotaļām bērnam ir ļoti svarīga. Ja bērns ar vienaudžiem spēlējas ar rotaļlietām, un pēkšņi iedomājas kādu no tēliem izspēlēt kā ļoti valdonīgu,- tad cenšamies neiejaukties, jo tas ļaus attīstīties fantāzijai. Taču, ja mazais jau pielieto kādu fizisku ietekmi, piemēram, cilvēku pagrūž, iesit, parausta, izmanto kādus nesmukus vārdus, tad uzreiz būtu jāreaģē. Citkārt bērns jebkurā situācijā turpinās tikpat aktīvi dominēt. Tieši tāpēc, tas, ko mēs varētu darīt, paskaidrot:’’Tu drīksti būt varens, valdonīgs, taču tu nedrīksti ar savu uzvedību darīt otram pāri.’’ Lai spētu viņu nomierināt, var piedāvāt ieiet citā telpā, iedot spilventiņu, uz kura ar dūrītēm varētu savas sakāpinātās emocijas izdunkāt jeb ar zīmuļiem uz papīra izšvīkāt. Līdz ko mazais nomierinājies, nepieciešams tūlīt uzsākt mierīgu dialogu, kamēr vēl nav aizmirsis paveikto. Tādējādi arī bērns jutīs, ka ir pamanīts un iemācīsies, ka ir iespējams arī citādāk reaģēt. Tajā mirklī, kad aizliedzam vai norādam bērnam, ka viņa uzvedība ir nepieņemama, - mums būtu jāpārrunā vai jāparāda – kā tad var un drīkst izpaust savas emocijas, lai līdzīgās situācijās viņš jau zinātu kā regulēt sevi, savas emocijas un kā rīkoties. ‘’Varam arī situāciju izspēlēt ar rotaļlietām. Kā tu domā, ja lācītis zaķītim iesit, kā viņš jūtas? Divi gadi ir tas vecums, kad varam ar bērnu sākt šādas sarunas. Jo tad jau ir gatavs sākt atpazīt savas emocijas un kad tās būs apguvis, spontānos brīžos iemācīsies arī regulēt.’’ Alkst pēc uzmanības Ja bērniņš ikdienā ir mierīgs, taču pieaugušais pēdējā laikā ir novērojis valdonīgāku attieksmi pret citiem bērniem, tas varētu liecināt, ka viņa dzīvē ir ieviesušās kādas pārmaiņas – emocionālas, sociālas, fiziskas. Piemēram, ģimenē piepulcējies mazais brālītis vai māsiņa. Šajā situācijā viennozīmīgi, ka viņš vēlēsies gūt sev vairāk uzmanības, kā tas bijis līdz šim. Baiba Kalnciema iesaka, lai ne tikai minētajā situācijā, bet ik dienu uzmanības daudzums būtu pietiekams, censties būt klātesošiem un sarīkot mazas, mīļas pārrunas par dienā piedzīvoto. Veltīt nedalītu uzmanību un laiku kopā darbojoties, apskaut. Ja šāda abpusēja komunikācija izpaliek, tad, laikam ejot, var sākt augt aizvainojums, kas var likt pat kļūt valdonīgam. Protams, ka uzmanības devu bērns var saņemt arī, ja pieaugušais pasaka lielu paldies par labu uzvedību jeb kādu darbiņu paveiktu. Arī pirmsskolas iestādē pedagogs var bieži lūgt aktīvajiem ķipariem palīdzēt apliet puķes vai kaut ko palīdzēt izdarīt. Tas savukārt liks mainīt vai mazināt uzvedības intensitāti. Savukārt, ja dažādās aktivitātēs valdonīgais bērns vēlas ieņemt galveno lomu, tas būtu viņam jāļauj. Tomēr jāļauj iesaistīties arī ne tik aktīviem bērniņiem, lai viņi kļūtu drosmīgāki un izlēmīgāki. Bērni ar līdera dotībām iemācīsies saredzēt pasauli plašāku, dalīt atbildību – jo ne tikai viņi visu spēj izdarīt, bet tikpat labi sanāk arī vienaudžiem. Psiholoģe aicina būt klātesošiem saviem mīļajiem bērniņiem un vērot viņu attīstību un uzvedību ik dienas. Retos gadījumos būtu jālūdz speciālistu palīdzība, proti, ja bērna uzvedības cēloņi ir neizskaidrojami vecākiem. Jeb, ja bērnam pašam par savu nekontrolēto uzvedību nākas pārdzīvot. Iespējams ir kādas veselības problēmas, kuras palīdzēs atrisināt spēs tieši speciālists.’’ Ģimene, kura vēlējās palikt anonīma audzina meitiņu Helēnu, kura tūlīt kļūs trīs gadus veca. ‘’ Mana meitiņa jau no dzimšanas ir ļoti uzstājīga. Bija ļoti grūti, jo līdz pat astoņiem mēnešiem pārsvarā vēlējās būt manā klēpī, tāpēc pat ņēmu palīgā ergosomu, lai iesēdinātu tajā meitiņu un spētu ko padarīt. Dažkārt pa dienu mēģināju mazo pieradināt gulēt savā gultiņā, bet visas pūles bija veltīgas. Sāka histēriski raudāt un panāca savu, ka mamma apžēlojas un paņem rokās. Tieši tā pati situācija bija pastaigas laikā, guļot ratiņos. Centos uz pirmajām raudāšanas skaņām nereaģēt, tomēr cik gan ilgi. Tikai tuvojoties trīs gadu vecumam, meitiņa beidzot sāka vairāk saprast, ko vecāki vēlas ar viņu sarunāt. Ja līdz trīs gadiem viņa vairāk izvēlējās spēlēties ar vecākiem, pēkšņi lēnām sāka rotaļāties arī viena pati. Šobrīd ļoti aktuālas ir kļuvušas lomu spēles. Helēna iedod mammai vai tētim lelli, pati paņem otru un grib, lai otrs visu izspēlē pēc viņas iedomātā scenārija. Arī puzles viņa viena nevēlas likt, pieprasa, lai kāds sēž blakus. Aizņemtības dēļ ir bijis tā,ka meita man uzmācīgi aicina iet spēlēties. Atbildu, ka tagad nevaru, pabeigšu darīt savus darbiņus un tad paspēlēsimies brītiņu. Bet viņa dusmīgi attrauc:’’Es teicu, ejam spēlēties!” Nākas piedzīvot arī situācijas, ja kaut ko aizrādām, tad bļaujot atbild:’’Nē, negribu, tā nedarīšu.’’ un vēl lai iespaidīgāk, piesit kāju pie zemes. Tad nu gan mēs ar vīru cenšamies neļaut būt noteicējai - tas šķiet par daudz, pacelt pret vecākiem balsi. Skaidrojam, ka viss nenotiks vienmēr tieši tā, kā viņa vēlas un pieaugušie ir jāklausa. Nu jau kļūst saprātīga un daudz ko sāk saprast. Bieži vien izskatās, ka viņai mājās vienkārši ir ļoti garlaicīgi, tāpēc arī nereti tik izaicinoši uzvedas. Un gluži tas pats notiek ciemojoties pie omītes. viņa pakļaujas visām mazmeitiņas iegribām - paņem to, dari tā, tā nav pareizi, ejam tagad tur. Interesanti, ka bērnudārzā meitiņa ir gluži vai cits bērns. Tur viņiem ir stingra disciplīna, iespējams tādēļ baidās tur sevi izpaust. Brīvos brīžos sanāk reti tikties ar citiem bērniem, bet kad tiekas, tad vēlas būt lielā noteicēja. Sešgadīgo radinieku puiku mēdz paņemt pie rokas un aizvest, kur pati iedomājusies un tad vēl saka, kas viņam jādara. Ja jau paklausa, tad viss ir mierīgi, ja neļaujas, tad gan sanāk kašķis, kāpēc nedara pēc viņas prāta. Bija pat periods, kad pie svešiem bērniem gāja klāt, deva roku un sauca kaut ko darīt kopā.  Protams - uznāk brīži, kad šķiet – kāpēc visiem bērni kā bērni, bet mums mazs, emocionāls terorists. Bet ātri cenšamies tās domas aizdzīt prom. Kopumā esmu pieradusi, ka Helēna tāda ir. Viņai patīk būt uzmanības centrā un cerams, ka augot lielākai, tā vēlme mazināsies. Jāturpina būs pacietīgiem un jārod iespēja bērnam veltīt tik daudz uzmanības, cik viņa vēlas.’’
Autors Baiba Kalnciema 13 okt., 2022
Dalībnieki: sievietes jebkurā vecumā, kuras cietušas jebkāda veida vardarbībā – emocionālajā, psiholoģiskajā, fiziskajā, seksuālajā. Tās, kas vēlas satikties ar citām sievietēm un rast atbildes uz saviem jautājumiem, gūt atbalstu, dalīties pieredzē. Sievietes, kurām nepieciešamas atbalsts un stiprinošs vārds, kas dod lielāku pārliecību par saviem spēkiem. Kāpēc? Daloties savā pieredzē un uzklausot, Tu gūsti gan pati, gan sniedz atbalstu arī citām grupas dalībniecēm – meklējot katrai savu veidu, kā dzīvot tālāk. Tieši tāpēc atbalsta grupa ir labs veids, kā vardarbībā cietušām sievietēm rast iespēju iedzīvināt dzīvē pārliecību par sevi. Galvenais mērķis tādām tikšanās reizēm ir apmainīties ar pieredzi, iedvesmoties vienai no otras, dalīties ar sajūtām, emocijām un grūtību pārvarēšanas veidiem, stiprinot savu pārliecību būt Sievietei. Tikšanās reizēs mēs runāsim par emocionālo, psiholoģisko, seksuālo, fizisko vardarbību attiecībās, par bailēm un to, kā sevi pasargāt no vardarbības. Runāsim arī par to kā atpazīt varmāku savās attiecībās un kā pārvarēt sekas. Atbalsta grupas vadītāja , Psihologs Baiba Kalnciema, kas palīdzēs rast atbildes uz psiholoģiskiem un citiem praktiskiem jautājumiem kā arī palīdzēs piesaistīt medicīnas speciālistu, ja tāda vajadzība rastos. Ko iegūs sieviete? - profesionālu psihologa atbalstu, kas sievietei dos pārliecību par saviem spēkiem un mazinās uztraukumu, trauksmi, bailes (atbalsta grupā vai individuāli); - praktiskus apzinātības vingrinājumus trauksmes mazināšanai; - informāciju par emocionālo, psiholoģisko, seksuālo, fizisko vardarbību attiecībās; - paplašinās savu kontaktu loku ar citām sievietēm; - atraisīs savu Sievieti, sievišķību un Mīlestību pret sevi un citiem; - kopā ar citām Sievietēm pavadīs laiku ārpus mājas vislabākajā veidā; - droša, atbalstoša un konfidencināla vide. Norises vieta: Mīļi gaidīšu Jūs “Love Home” telpās - Rīgā, Puškina ielā 4, Rīga, LV - 1050. Samaksa: 20 EUR 1 nodarbība Lai sarunas labāk raisītos, līdzi ņemsim mazu groziņu un siltas zeķītes, lai nepiespiestā gaisotnē baudītu tēju! Būšu priecīga, ja iepriekš pieteiksieties pa tālruni 29150469 vai baiba@lovehome.lv www.lovehome.lv
Share by: