Blog Layout

Panika, panikas lēkmes – vai man tā piemīt?

“Bija fantastiski saulaina, silta un skaista diena. To pavadīt es biju nolēmusi sava mīļotā vīrieša un sirsnīgu draugu kompānijā. Daba, ūdens, gaiss, saule, smiekli, sajūtas, pieskārieni, sarunas...



...jā, sarunu tēma bija tā, kas lika man mirkli apstāties un apjaust to, cik aktuāla un bieža pazīme ir panika un panikas lēkmes. Šajā mirklī es sajutu spēcīgu vēlmi izzināt un padalīties ar to, kas tad tā ir, kādas ir tās izpausmes un ko tad galu galā cilvēks var šādos panikas lēkmes brīžos darīt”.


Psiholoģe Baiba Kalnciema norāda, ka mūsdienās ir radīti augsti standarti materiālajā, izglītības, darba un citās jomās. Cilvēki daudz enerģijas tērē šo augsto standartu sasniegšanai, kā rezultātā izdeg brīžos, kad vēlas pierādīt sevi sabiedrībai. Viņi aizmirst par svarīgāko cilvēku uz Zemes – par sevi! Tas savukārt “atver vārtus” stresam, trauksmei, depresijai, somatiskiem traucējumiem, veģetatīvai distonijai, panikai, panikas lēkmēm...


Tipiski panikas lēkme sākas ar īslaicīgu trauksmes stāvokli, kas ilgst no dažām minūtēm līdz pusstundai, retākos gadījumos ilgāk. Tā var sākties arī ar intensīvu draudu nojautu, kas attīstās pēkšņi un ko pavada virkne nepatīkamu fizisko sajūtu: elpas trūkums, sirdsklauves, sāpes krūtīs, smakšana, reibonis, durstīšana rokās un pēdās, karstuma un aukstuma viļņi, nespēks un drebuļi. Panikas lēkmes gadījumā cilvēks apzinās savu biedējošo izjūtu avotu, taču tā šķiet var parādīties arī bez iemesla. Paniku bieži nevar pat izskaidrot un rezultātā tā var noslēgties ar dziļu un neizskaidrojamu nomāktību.


Kā iespējamie panikas attīstības faktori jāmin gan psiholoģiskie, gan fizioloģiskie faktori, piemēram, paaugstināts trauksmes līmenis, intensīvie afektu stāvokļi, fizisks izsīkums, pārmērīga kofeīna lietošana, hormonālas izmaiņas u.c.. Cilvēkam panikas lēkmes laikā liekas, ka viņš tūlīt nomirs vai sajuks prātā un zaudēs kontroli pār savu ķermeni un prātu.


Tendence uztvert noteiktus stimulus kā draudus, it īpaši fizioloģiskās izpausmes, iespējams, saistīta ar cilvēka personisko pieredzi, piemēram, vecāku hiperaprūpi saistībā ar veselību, pārspīlētu raizēšanos par fizioloģiskiem simptomiem un organisma funkcionēšanu. Iespējamie panikas lēkmju cēloņi var būt saistīti ar situācijām agrīnajā pieredzē, kad piedzīvota nespēja kontrolēt situāciju.


Nav viena panikas lēkmju rašanās iemesla. To var veicināt vairākas pazīmes. Lai noteiktu panikas diagnozi ir jābūt vismaz četrām no zemāk minētām izpausmēm desmit minūšu laikā. Panikas pazīmes ir paātrināta sirdsdarbība un sirdsklauves, pastiprināta svīšana, drebuļi vai trīce, elpas trūkums vai aizdusa, smakšanas sajūta, smaguma sajūta, sāpes vai diskomforts krūškurvī, slikta dūša vai nepatīkamas sajūtas vēderā, reibonis, nestabilitātes sajūta, ģībonis, nerealitāte vai atsvešinātība pašam no sevis, bailes zaudēt kontroli vai sajukt prātā, bailes nomirt, tirpšanas vai nejutīguma sajūtas ķermenī, karstuma vai aukstuma viļņi.


Biežāk panikas lēkmes izpaužas ar paātrinātu sirdsdarbību, reiboni un tirpšanu ķermenī. Pirmās panikas lēkmes parasti attīstās ārpus mājām: braucot sabiedriskajā transportā, mašīnā, atrodoties darbā, skolā, sabiedriskā vietā vai sociālā novērtējuma situācijā. Šīs sajūtas cilvēks raksturo kā “iekļūšanu, iekrišanu slazdā”, kur, iespējams, izjūt apkārtējo negatīvo novērtējumu vai arī atbalsta un drošības zaudējumu.


Panikas lēkmēm raksturīgs pēkšņs, negaidīts sākums, bez redzama iemesla. Parasti, lai mazinātu panikas lēkmes attīstības risku, cilvēki no attiecīgajām situācijām izvairās.


Panika nakts laikā


Nereti panikas lēkmes var sākties nakts laikā. Dienas laikā piedzīvotais stress darbā, attiecībās, gaidas, nespēja tikt galā ar uzliktajiem pienākumiem, rada saspringumu. Naktī, kad mūsu ķermenim un smadzenēm būtu jāatjaunojas un jāatpūšas, tās strādā ar divreiz lielāku jaudu, lai pārstrādātu dienas laikā iegūto informāciju. Cilvēks var pamosties ar izteiktu baiļu sajūtu, paaugstinātu nervu spriedzi un nesaprast, kas ar viņu notiek. Bailēm ,iespējams, nav skaidra pamatojuma un šīs pārslodzes gadījumā jūtīgākie cilvēki var izjust un novērot panikas lēkmes pazīmes.

Baiba Kalnciema min, ka visam, kam mēs pievēršam pastiprinātu uzmanību, mēs barojam ar savu enerģiju un vairojam to. Tas pats ir arī ar panikas lēkmes tuvošanās bailēm. Bailes par nākamās lēkmes tuvošanos rada papildu uztraukumu – jo vairāk tam pievērš uzmanību, jo augstāk kāpj stresa līmenis.


Attiecības, attiecības un vēlreiz attiecības.


Mūsu dzīve balstās uz dažādiem attiecību veidiem. Attiecības ar mīļoto, ar bērniem, ar vecākiem, ar kolēģiem un galu galā attiecības pašam ar sevi. Godīgums – tas ir atslēgvārds! Ja jau pašā startā tu nespēj būt godīgs pret sevi un savām izvēlēm par to kā parūpēties par savu ķermeni, tad ko tu vari dāvāt saviem tuvākajiem...

Baiba Kalnciema uzsver, ka svarīgs faktors ir arī regulāra seksuālā dzīve ar Pastāvīgu partneri. Regulāra dzimumdzīve ir viens no labākajiem dabīgajiem antidepresantiem pasaulē. Ir pierādīts, ka stress, trauksme un panikas lēkmes retāk piemeklē tos cilvēkus, kuriem ir atbalstošas, uzticamas un drošības pilnas partnerattiecības.


Ko darīt?

  • Ja cilvēks nav atradis veidu, kas palīdzētu pārvarēt panikas lēkmi, tad svarīgi ir sevi iedrošināt vērsties pēc palīdzības pie speciālista. Tas palīdzētu iemācīties veidus, kā pārvarēt un tikt galā ar mokošajiem simptomiem. Ja nepieciešams, tad atrodi atbalsta personu, kas palīdzēs nokļūt līdz tavam speciālistam.
  • Pirmā palīdzība – elpot ar vēderu! Panikas lēkmes laikā veic diafragmālo elpošanu, kas stimulē klejotājnervu jeb nervus galus. Pareizi to izpildot,  sirdsdarbība regulējas un mazinās trauksme.
  • Māksla iemācīties relaksēties. Ievies savā ikdienā relaksējošus vingrinājumus, meditāciju, apzinātības treniņus, atpūtu.
  • Uzmanības pārorientēšana un “šeit un tagad” mirkli.
  • Ar laiku, protams, būtu jāizprot un jādziedina panikas lēkmju cēloņus. Sekas ir tikai zīme, ko ķermenis rāda, lai atbrīvotos no nevēlamajiem cēloņiem.
  • Nebaidīties un uzsākt sevis dziedināšanas ceļu.
  • Neaizmirst par fiziskajām aktivitātēm. Regulāras un pareizas fiziskās aktivitātes palīdzēs sakārtot domas un justies labāk ir attiecības ir normālas, nemeklē, kā tās vēl vairāk uzlabot. Ideāli, ja izaugsme notiek gan katrā atsevišķi, gan abiem kopā.
No kautrības līdz sociālajai trauksmei. Drauds attiecībām un profesionālajai izaugsmei
13 sept., 2023
Atgremošana jeb ruminācija? Vai man tā piemīt? Sociālā trauksme var radīt ierobežojumus ikdienas dzīvē, kavējot sociālo mijiedarbību kā arī ietekmējot personīgās attiecības, skolas gaitas un profesionālo izaugsmi. Kas tā ir un kā to pārvarēt, skaidro psiholoģe.
Atgremošana jeb ruminācija
09 maijs, 2023
Ruminācijas jēdziedziens psiholoģijā ir salīdzinoši nesens. Tā vēsture aizsākās pagājušā gadsimta sepiņdesmitajos gados.
Bērnam patīk komandēt
27 marts, 2023
KONSULTĒ: Attiecību un pašizaugsmes centra psiholoģe BAIBA KALNCIEMA Bērnam patīk komandēt ‘’Tev jādara, kā es teikšu!’’ šī ir tikai viena frāze, kādu ir iecienījis tāds bērniņš, kuram patīk valdonīgi uzvesties. Kā izprast šīs varenības cēloņus un palīdzēt uzvedību turēt pieklājības rāmjos? Valdonīgums kā viena no personības izpausmēm visā plašajā īpašību klāstā atšķiras ar to, ka tā rašanās cēloņiem nav izveidojama viena definīcija. Cēloņi var būt ļoti dažādi. Lai spētu izprast, kāds ir patiesais iemesls, jārēķinās ar pacietību un daudzpusīgiem novērojumiem. Psiholoģe Baiba Kalnciema kā vienu no visbiežāk novērotajiem iemesliem min sekojošu:‘’Ģimene ir tā vide, kurā bērns visvairāk pavada laiku un, lai apgūtu attiecību veidošanas iemaņas, bērns vēro vecākus. Iespējams, pašiem vecākiem ir kādas neatrisinātas grūtības vai savstarpēji attiecību konflikti, kurus risinot tiek atspoguļotas virkne valdonīgu uzvedības piemēru. Ja sajūtas vecākos nav izreaģētas, tās nekur nepazūd, bērns sajūt, nokopē un sāk tās izpaust. Pavisam nebūtu pareizi arī, ja mamma vai tētis sāktu sacensties ar savu bērnu, kurš attiecīgā situācijā būs valdonīgāks un uzvarēs. Ja redzam, ka šāda pārnese notikusi uz bērnu, būtu jācenšas atrisināt savas grūtības.’’ Vainīgs temperaments Lai spētu saprast, vai valdonīguma patiesajam iemeslam varētu būt saistība ar temperamenta ietekmi, var šādi rīkoties. ‘’Izvēlamies uzmanīgi vērot bērna uzvedību dažādās vidēs: mājās, bērnudārzā, ciemojoties, spēlējoties rotaļu laukumā vai pie dabas. Piemēram, ja mājās ļoti izteikti pauž valdonību, savukārt, atnākot uz bērnudārzu, kļūst mierīgs bērns, tad patiesajā iemeslā nāksies iedziļināties. Iespējams, mājās alkst pēc mammas vai tēta uzmanības. Taču bērnudārzā kopā ar saviem vienaudžiem gūst nemitīgu uzmanību, tādējādi arī spēj sevi emocionāli stabilāk sakārtot un imulsīvi nereaģēt uz kādām negaidītām neveiksmēm,’’ skaidro psiholoģe. “Savukārt, ja bērns visās iepriekš minētajās vidēs izturas vienādi valdonīgi, tad ir jāpieņem, ka tās izpausmes ir saistītas ar viņa temperamentu, ar kuru bērns jau piedzimst. Lai gūtu precīzu pārliecību par to, vai tās ir sangvīniķa vai holēriķa iezīmes, iespējams, psihologa vadībā ar testa palīdzību to noteikt. Enerģijas pārpilnam bērnam ir grūti mierīgi uzvesties, viņš gluži vienkārši nespēj, jo iekšējā aktivitāte laužas ārā ar lielu spēku. Dažkārt vecāku reakcija var būt izbrīnas pilna, kā tad tā varēja notikt - mēs esam tik klusi un mierīgi, bet mazais vēlas būt izteikts aktīvists un līderis. Realitātē tā mēdz būt, ka rodas pretēji poli. Un noteikti ir jāapzinās, ka aktīvie bērni neizplāno savu uzvedību apzināti, tās ir viņu automātiskās uzvedības izpausmes. Vecākiem sākotnēji mēdz būt grūtības pieņemt to, ka bērns ir citādāks un viņi izmanto mēģinājumus viņam aizrādīt. Tas savukārt bērnā var attīstīt trauksmi, vainas, kauna sajūtu, uztraukumu un bailes. Tieši tāpēc ir svarīgi izsaprast bērna valdonīgās uzvedības cēloņus un mācīt veselīgā un pieņemamā veidā to izpausmes regulēt. Valdonība veselīgā veidā ir nepieciešama. Jo pasaulē ir nepieciešami arī aktīvi un uzņēmīgi cilvēki,’’stāsta Baiba Kalnciema. Aicināt uz dialogu Fantāzijas attīstīšana caur rotaļām bērnam ir ļoti svarīga. Ja bērns ar vienaudžiem spēlējas ar rotaļlietām, un pēkšņi iedomājas kādu no tēliem izspēlēt kā ļoti valdonīgu,- tad cenšamies neiejaukties, jo tas ļaus attīstīties fantāzijai. Taču, ja mazais jau pielieto kādu fizisku ietekmi, piemēram, cilvēku pagrūž, iesit, parausta, izmanto kādus nesmukus vārdus, tad uzreiz būtu jāreaģē. Citkārt bērns jebkurā situācijā turpinās tikpat aktīvi dominēt. Tieši tāpēc, tas, ko mēs varētu darīt, paskaidrot:’’Tu drīksti būt varens, valdonīgs, taču tu nedrīksti ar savu uzvedību darīt otram pāri.’’ Lai spētu viņu nomierināt, var piedāvāt ieiet citā telpā, iedot spilventiņu, uz kura ar dūrītēm varētu savas sakāpinātās emocijas izdunkāt jeb ar zīmuļiem uz papīra izšvīkāt. Līdz ko mazais nomierinājies, nepieciešams tūlīt uzsākt mierīgu dialogu, kamēr vēl nav aizmirsis paveikto. Tādējādi arī bērns jutīs, ka ir pamanīts un iemācīsies, ka ir iespējams arī citādāk reaģēt. Tajā mirklī, kad aizliedzam vai norādam bērnam, ka viņa uzvedība ir nepieņemama, - mums būtu jāpārrunā vai jāparāda – kā tad var un drīkst izpaust savas emocijas, lai līdzīgās situācijās viņš jau zinātu kā regulēt sevi, savas emocijas un kā rīkoties. ‘’Varam arī situāciju izspēlēt ar rotaļlietām. Kā tu domā, ja lācītis zaķītim iesit, kā viņš jūtas? Divi gadi ir tas vecums, kad varam ar bērnu sākt šādas sarunas. Jo tad jau ir gatavs sākt atpazīt savas emocijas un kad tās būs apguvis, spontānos brīžos iemācīsies arī regulēt.’’ Alkst pēc uzmanības Ja bērniņš ikdienā ir mierīgs, taču pieaugušais pēdējā laikā ir novērojis valdonīgāku attieksmi pret citiem bērniem, tas varētu liecināt, ka viņa dzīvē ir ieviesušās kādas pārmaiņas – emocionālas, sociālas, fiziskas. Piemēram, ģimenē piepulcējies mazais brālītis vai māsiņa. Šajā situācijā viennozīmīgi, ka viņš vēlēsies gūt sev vairāk uzmanības, kā tas bijis līdz šim. Baiba Kalnciema iesaka, lai ne tikai minētajā situācijā, bet ik dienu uzmanības daudzums būtu pietiekams, censties būt klātesošiem un sarīkot mazas, mīļas pārrunas par dienā piedzīvoto. Veltīt nedalītu uzmanību un laiku kopā darbojoties, apskaut. Ja šāda abpusēja komunikācija izpaliek, tad, laikam ejot, var sākt augt aizvainojums, kas var likt pat kļūt valdonīgam. Protams, ka uzmanības devu bērns var saņemt arī, ja pieaugušais pasaka lielu paldies par labu uzvedību jeb kādu darbiņu paveiktu. Arī pirmsskolas iestādē pedagogs var bieži lūgt aktīvajiem ķipariem palīdzēt apliet puķes vai kaut ko palīdzēt izdarīt. Tas savukārt liks mainīt vai mazināt uzvedības intensitāti. Savukārt, ja dažādās aktivitātēs valdonīgais bērns vēlas ieņemt galveno lomu, tas būtu viņam jāļauj. Tomēr jāļauj iesaistīties arī ne tik aktīviem bērniņiem, lai viņi kļūtu drosmīgāki un izlēmīgāki. Bērni ar līdera dotībām iemācīsies saredzēt pasauli plašāku, dalīt atbildību – jo ne tikai viņi visu spēj izdarīt, bet tikpat labi sanāk arī vienaudžiem. Psiholoģe aicina būt klātesošiem saviem mīļajiem bērniņiem un vērot viņu attīstību un uzvedību ik dienas. Retos gadījumos būtu jālūdz speciālistu palīdzība, proti, ja bērna uzvedības cēloņi ir neizskaidrojami vecākiem. Jeb, ja bērnam pašam par savu nekontrolēto uzvedību nākas pārdzīvot. Iespējams ir kādas veselības problēmas, kuras palīdzēs atrisināt spēs tieši speciālists.’’ Ģimene, kura vēlējās palikt anonīma audzina meitiņu Helēnu, kura tūlīt kļūs trīs gadus veca. ‘’ Mana meitiņa jau no dzimšanas ir ļoti uzstājīga. Bija ļoti grūti, jo līdz pat astoņiem mēnešiem pārsvarā vēlējās būt manā klēpī, tāpēc pat ņēmu palīgā ergosomu, lai iesēdinātu tajā meitiņu un spētu ko padarīt. Dažkārt pa dienu mēģināju mazo pieradināt gulēt savā gultiņā, bet visas pūles bija veltīgas. Sāka histēriski raudāt un panāca savu, ka mamma apžēlojas un paņem rokās. Tieši tā pati situācija bija pastaigas laikā, guļot ratiņos. Centos uz pirmajām raudāšanas skaņām nereaģēt, tomēr cik gan ilgi. Tikai tuvojoties trīs gadu vecumam, meitiņa beidzot sāka vairāk saprast, ko vecāki vēlas ar viņu sarunāt. Ja līdz trīs gadiem viņa vairāk izvēlējās spēlēties ar vecākiem, pēkšņi lēnām sāka rotaļāties arī viena pati. Šobrīd ļoti aktuālas ir kļuvušas lomu spēles. Helēna iedod mammai vai tētim lelli, pati paņem otru un grib, lai otrs visu izspēlē pēc viņas iedomātā scenārija. Arī puzles viņa viena nevēlas likt, pieprasa, lai kāds sēž blakus. Aizņemtības dēļ ir bijis tā,ka meita man uzmācīgi aicina iet spēlēties. Atbildu, ka tagad nevaru, pabeigšu darīt savus darbiņus un tad paspēlēsimies brītiņu. Bet viņa dusmīgi attrauc:’’Es teicu, ejam spēlēties!” Nākas piedzīvot arī situācijas, ja kaut ko aizrādām, tad bļaujot atbild:’’Nē, negribu, tā nedarīšu.’’ un vēl lai iespaidīgāk, piesit kāju pie zemes. Tad nu gan mēs ar vīru cenšamies neļaut būt noteicējai - tas šķiet par daudz, pacelt pret vecākiem balsi. Skaidrojam, ka viss nenotiks vienmēr tieši tā, kā viņa vēlas un pieaugušie ir jāklausa. Nu jau kļūst saprātīga un daudz ko sāk saprast. Bieži vien izskatās, ka viņai mājās vienkārši ir ļoti garlaicīgi, tāpēc arī nereti tik izaicinoši uzvedas. Un gluži tas pats notiek ciemojoties pie omītes. viņa pakļaujas visām mazmeitiņas iegribām - paņem to, dari tā, tā nav pareizi, ejam tagad tur. Interesanti, ka bērnudārzā meitiņa ir gluži vai cits bērns. Tur viņiem ir stingra disciplīna, iespējams tādēļ baidās tur sevi izpaust. Brīvos brīžos sanāk reti tikties ar citiem bērniem, bet kad tiekas, tad vēlas būt lielā noteicēja. Sešgadīgo radinieku puiku mēdz paņemt pie rokas un aizvest, kur pati iedomājusies un tad vēl saka, kas viņam jādara. Ja jau paklausa, tad viss ir mierīgi, ja neļaujas, tad gan sanāk kašķis, kāpēc nedara pēc viņas prāta. Bija pat periods, kad pie svešiem bērniem gāja klāt, deva roku un sauca kaut ko darīt kopā.  Protams - uznāk brīži, kad šķiet – kāpēc visiem bērni kā bērni, bet mums mazs, emocionāls terorists. Bet ātri cenšamies tās domas aizdzīt prom. Kopumā esmu pieradusi, ka Helēna tāda ir. Viņai patīk būt uzmanības centrā un cerams, ka augot lielākai, tā vēlme mazināsies. Jāturpina būs pacietīgiem un jārod iespēja bērnam veltīt tik daudz uzmanības, cik viņa vēlas.’’
Share by: